خانواده‌ها قادر به كنترل معضل اعتياد نيستند.
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
خانواده‌ها قادر به كنترل معضل اعتياد نيستند.
نوشته شده در پنج شنبه 10 اسفند 1398
بازدید : 333
نویسنده : محمدرضا علیمردانی


 

محسن عليمرداني
سرویس اجتماعی «فردا»: در جامعه ما عوامل مختلفي در گرايش به مواد مخدر و مشروبات الكلي دخالت دارد كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به نبود شغل پايدار، سست بودن بنيان خانواده و امور تربيتي و فرهنگي اشاره كرد. رسيدن آمار معتادان به بيش از دو ميليون نفر در جامعه ما قابل قبول نيست هرچند عواملي همچون تهاجم فرهنگي و اخلاقي تاثير زيادي در افزايش اين آمار دارد اما به نظر كوتاهي مسئولان در امر پيشگيري از ابتلا به اعتياد ديده مي‌شود كه در زمينه فرهنگ‌سازي، پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي رواني و كنترل مرزها از نمونه‌هاي آن است.
 
ما هم قبول داريم كه در حوزه فرهنگ‌سازي و پيشگيري از اعتياد كم‌كاري‌هايي چه در حوزه برنامه‌ريزي و چه قانونگذاري صورت گرفته است اما حل آن نيازمند هماهنگي دستگاه‌ها است. تا پيش از اين زماني كه نام سيگار به ميان مي‌آمد خانواده‌ها در مقابل مصرف فرزندان ابراز نگراني مي‌كردند اما متاسفانه در حال حاضر نه تنها سيگار بلكه كنترل اعتياد هم از دست خانواده‌ها خارج شده است و قبح آن در ميان برخي جوانان و خانواده‌ها شكسته شده است و فضا از كنترل خانواده‌ها خارج است.
 
يكي ديگر از مشكلات در زمينه اعتياد اين است كه تنها به ارايه آمار بسنده كرده‌ايم در حالي كه مهم‌ترين موضوع عملكرد مثبت است. در حل حاضر با افزايش كشت خشخاش و توليد مواد مخدر در كشورهايي همچون افغانستان به دليل نزديكي مرزي مواجه هستيم كه اين آشكارا در افزايش ميزان مصرف و اعتياد در كشور ما اثرگذار است. معضل اعتياد بايد ريشه‌اي حل شود، مسئله‌اي نيست كه با تصميمات سطحي و برنامه‌هاي موردي بتوان راهكار و راه‌حل قاطعي براي آن يافت.
 
يكي از پيامد‌هاي مهم اعتياد، تحميل هزينه‌هاي سرسام‌آور بر خانوار و در نتيجه كشور است كه اگر در اين زمينه اقدامي عاجل صورت نگيرد، ممكن است در آينده با بحران اعتياد روبه‌رو شويم. مسئله ريشه‌كن كردن اعتياد در كشور، بايد همچون حل مشكلات اقتصادي و بيكاري در اولويت‌هاي نظام قرار گيرد و همان‌طور كه شاهد جلسات سران قوا براي حل معضلات اقتصادي هستيم، اميد مي‌رود كه در اين زمينه نيز پيگيري‌هاي لازم انجام شود.
 
به نظر مي‌رسد بحث اعتياد به مراتب آثار و پيامد‌هاي خطرناك‌تري از ساير ناهنجاري‌ها نظير مفاسد اقتصادي براي جامعه به همراه داشته باشد، زيرا اعتياد به صورت مستقيم با سلامت افراد سر وكار دارد. اگر در زمينه پيشگيري و حل بنيادي مسئله اعتياد راهكار‌هاي لازم پيگيري و اجرا نشود، هر ساله هر چه بر اقدامات اينچنيني نيز بيفزاييم، مشكلات افزايش تصاعدي خواهند يافت و چنين اقداماتي تنها مي‌تواند به‌مثابه مسكن‌هاي موقتي باشند.
 
در حال حاضر اعتياد در جامعه از مواد سنتي به سوي استعمال مواد صنعتي در حال حركت است كه ضرر چنين پديده‌اي براي جامعه به مراتب بالاتر، خطرناك‌تر و عميق‌تر خواهد بود. مواد صنعتي نظير شيشه و كراك به مراتب خطرات زيانبار‌تري را براي جامعه به همراه خواهند داشت و روز به روز ابعاد، آثار و پيامد‌هاي زيانبار اين مواد، بيش‌تر در آسيب‌ها و ناهنجاري‌هاي اجتماعي قابل مشاهده است.

 




:: برچسب‌ها: محسن , علیمردانی , معضل اعتیاد , خانواده ,



مطالب مرتبط با این پست
.